Antal af amninger og skemad

1. december 2011

Alder:
6 mdr.

Antal af amninger og skemad

Hej Helen

Tak for en god brevkasse – jeg har læst flere breve om det, der bekymrer mig i forhold til min datter på 6½ måned, men jo mere jeg læser, jo mere bliver jeg i tvivl.

Jeg er i tvivl om antallet af amninger og mængden af skemad – jeg ammer ca. 6 gange i døgnet, de tre gange om natten. Jeg starter job om to måneder, så det skal jo gerne ændres.

Vores rytme er således:

Vågner ca. 6.30
Bryst 7.00
Grød med frugtmos (øllebrød, havregrød eller trekornsgrød) + vand 8.00
Formiddagslur 9-12
Grød med frugtmos (af hirseflager, rismel eller majsmel) + vand 12.30
Bryst 14.30
Eftermiddagslur 15-16
Youghurt/frugtmos
Grøntsagsmos med kød 18.00
Bad
Bryst 19.30 og puttes
Bryst ca. kl. 22.30, 02.00, 05.00

Vores datter er glad for skemad og har fra 6 måneder fået grød morgen og middag samt mos om aftenen, men jeg kan af dine andre svar se, at jeg skal skyde middagsgrøden til om eftermiddagen og i stedet give mos til middag, således at hun får skemad 4 gange? Jeg er i tvivl om mængden af skemad, da hun jo også gerne skal have plads til væske/bryst. Og må hun allerede nu få agurkestave/rugbrødsbjælker etc.? (hun har ikke fået tænder endnu).

Hun er den ...

Annonce

... sidste måned blevet puttet i egen seng i vores soveværelse, og det går forbavsende godt at lægge hende (jeg tager brystet ud af hendes mund, når hastigheden nedsættes, vugger hende i mine arme, synger lidt og lægger hende så med beroligende strøg på maven - tager ca.20-25 min. i alt). Efter amningen midt nat gider hun dog ikke egen seng og kommer tit over til mig der. Det er helt ok for mig, men kan jo ikke fortsætte med tanke på jobstart om to måneder. Er det fordi hun er utryg? Jeg er meget sammen med hende og leger meget med hende i de vågne timer.

Far tager over med 10 ugers barsel, når jeg starter job – så hvordan får vi ham på banen inden min jobstart i forhold til putning etc.? Og hvordan i det hele taget med flaske - hvornår skal vi begynde på det? Jeg vil gerne fortsætte med at amme også efter jobstart og tænker at det skulle være om morgenen, inden jeg tager på job, og så igen når jeg kommer hjem og inden natten?

Vores datter følger kurven godt og vejer ca.8,5 kg, er en glad og smilende pige, pludrer meget, gør antræk til at kravle og rimelig god til at sidde selv – og er bare SKØN!!!

Håber du kan hjælpe os videre.

Tak og med venlig hilsen
Livas mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.