Brev:
Antal af amninger og skemad
1. december 2011
Alder:
6 mdr.
Antal af amninger og skemad
Hej Helen
Tak for en god brevkasse – jeg har læst flere breve om det, der bekymrer mig i forhold til min datter på 6½ måned, men jo mere jeg læser, jo mere bliver jeg i tvivl.
Jeg er i tvivl om antallet af amninger og mængden af skemad – jeg ammer ca. 6 gange i døgnet, de tre gange om natten. Jeg starter job om to måneder, så det skal jo gerne ændres.
Vores rytme er således:
Vågner ca. 6.30
Bryst 7.00
Grød med frugtmos (øllebrød, havregrød eller trekornsgrød) + vand 8.00
Formiddagslur 9-12
Grød med frugtmos (af hirseflager, rismel eller majsmel) + vand 12.30
Bryst 14.30
Eftermiddagslur 15-16
Youghurt/frugtmos
Grøntsagsmos med kød 18.00
Bad
Bryst 19.30 og puttes
Bryst ca. kl. 22.30, 02.00, 05.00
Vores datter er glad for skemad og har fra 6 måneder fået grød morgen og middag samt mos om aftenen, men jeg kan af dine andre svar se, at jeg skal skyde middagsgrøden til om eftermiddagen og i stedet give mos til middag, således at hun får skemad 4 gange? Jeg er i tvivl om mængden af skemad, da hun jo også gerne skal have plads til væske/bryst. Og må hun allerede nu få agurkestave/rugbrødsbjælker etc.? (hun har ikke fået tænder endnu).
Hun er den sidste måned blevet puttet i egen seng i vores soveværelse, og det går forbavsende godt at lægge hende (jeg tager brystet ud af hendes mund, når hastigheden nedsættes, vugger hende i mine arme, synger lidt og lægger hende så med beroligende strøg på maven - tager ca.20-25 min. i alt). Efter amningen midt nat gider hun dog ikke egen seng og kommer tit over til mig der. Det er helt ok for mig, men kan jo ikke fortsætte med tanke på jobstart om to måneder. Er det fordi hun er utryg? Jeg er meget sammen med hende og leger meget med hende i de vågne timer.
Far tager over med 10 ugers barsel, når jeg starter job – så hvordan får vi ham på banen inden min jobstart i forhold til putning etc.? Og hvordan i det hele taget med flaske - hvornår skal vi begynde på det? Jeg vil gerne fortsætte med at amme også efter jobstart og tænker at det skulle være om morgenen, inden jeg tager på job, og så igen når jeg kommer hjem og inden natten?
Vores datter følger kurven godt og vejer ca.8,5 kg, er en glad og smilende pige, pludrer meget, gør antræk til at kravle og rimelig god til at sidde selv – og er bare SKØN!!!
Håber du kan hjælpe os videre.
Tak og med venlig hilsen
Livas mor og far